Search .....

Wednesday, February 9, 2011

Bangunan tertinggi di seluruh dunia

1) Burj Dubai
Burj Dubai
Dibina di Downtown "Baru" Dubai, struktur direka oleh pereka terkenal daripada syarikat Skidmode Owings dan Merril", yang juga mereka Menara Sears di Chicago dan Freedom Tower di New York. Mempunyai lebih dari 160 tingkat, 30,000 rumah penginapan (terletak di antara tingkat 37 - 108), apartment ini dijangka dijual hanya 8 minit dari tempoh jualannya dihebahkan) dan sejumlah besar hotel, pusat membeli-belah dan tempat hiburan. Sebuah taman besar akan mengelilingi menara, dan pelaburan Burj Dubai dianggarkan akan menjadi lebih daripada 8 bilion dolar.


2) Tower of Russia
Tower of Russia will be a part of the Moscow City
Menara Russia akan menjadi sebahagian daripada projek Bandar Moscow yang akan dibina di pusat Moscow selama bertahun-tahun berikutnya, dan akan menggabungkan semua kegiatan di kota besar. Dibesarkan lebih dari 1 kilometer persegi, bandar "dalam bandar" ini akan mengandungi beberapa bangunan yang menarik, dengan Menara od Russia sebagai perhiasan, 648 m (2.129 kaki) tingginya. Bangunan ini bermula pada tahun ini, dan bernilai $ 1.5 billion, bangunan dijangka siap akhir tahun 2010.
3) Incheon Tower in Seoul
Incheon Tower
Menara Incheon, seluas dari 1,500 hektar, perumahan, pejabat dan kompleks hotel, bernilai $11billion yang akan dibina di Incheon, Korea Selatan, hanya 20 batu dari Seoul.Ia akan siap pada tahun 2010, menara Icheon dianggarkan akan naik menjadi 640 m (2.100 kaki) di atas permukaan laut, menempatkannya di podium sebagai nombor kami 3 struktur tertinggi di dunia.

4) The KVLY-TV mast
KVLY mast
Struktur tertinggi di dunia dibina di atas tanah, tetapi dirancang untuk menurunkan podium pada akhir tahun 2010, KVLY-TV, sebuah tiang televisyen setinggi 628 m (2063 ft). Digunakan oleh stesen Gargo KVLY saluran 11, memberi rangkaian utk wilayah yang sangat besar (30.000 batu persegi) di North Dakota, USA. Menara ini disusun oleh 11 ahli kru pada tahun 1963, yang sangat menakjubkan untuk menyiapkan sesuatu struktur yang besar. Antena hanya seberat £9000 di atas dan boleh diakses melalui lif atau tangga (bayangkan bagaimana akan mendaki sebuah tangga besi 600 meter tinggi ...)


5) Chicago Spire will be the tallest building in Northern America
Chicago Spire
Chicago SpireChicago Spire
Chicago Spire, direka oleh arkitek Santiago Calatrava, akan menjadi bangunan tertinggi Amerika pada akhir tahun 2010, lebih tinggi dari Menara Sears dan Freedom Tower baru di New York, 609 m (2000 kaki). Bentuk struktur ini adalah yang benar-benar berkesan, kelihatan seperti uli yang diskru sendiri ke langit. The Chicago Spire akan dibina di sebidang tanah (280 batu persegi) di persimpangan Tasik Michigan dan Sungai Chicago. Cadangan awal, 20 tingkat bawah menempatkan sebuah hotel, sedangkan selebihnya dengan 1200 kondominium mewah. Bangunan ini dibina pada bulan ini dan dijadualkan akan selesai pada akhir 2010.

6) The Port Tower design is not final yet
Port Tower in KarachiPort Tower in Karachi
Port Tower merupakan sebuah bangunan dirancang untuk Karachi, ibukota kewangan Pakistan. Dengan kerjasama daripada pelabur tempatan dan asing, dan Karachi Port Trust, 593 m (1947 ft) quality. Quality menara memiliki makna khusus kerana ia merupakan tahun ketika Pakistan memenangi kemerdekaan kebangsaan: 1947. Menara ini akan menjadi sebahagian dari kompleks Waterfront Krachi yang akan dibina di pulau-pulau buatan dalam bentuk simbol bendera Pakistan: sabit dan bintang: rumah, hotel, pusat membeli-belah, dan pusat pameran . Pembinaan belum bermula tetapi dijangka selesai pada akhir tahun 2010.

7) The Jakarta Tower
Jakarta TowerJakarta Tower
Jakarta Tower merupakan sebuah struktur yang sedang dibina di Kemaroyan, Jakarta Pusat, Indonesia, 558 m (1.831 kaki), sampai antena. Dijangka akan selesai 2010-2011, menara ini mempunyai banyak tujuan, berfungsi sebagai hotel, dek observasi, tv / menara telefon, penemuan / pusat ilmu dan pusat membeli-belah.

8) The CN Tower is the symbol of Toronto
CN Tower
CN Tower di Toronto, Kanada, terletak di sebelah tasik Ontario. 553m (1.815 kaki), struktur berdiri bebas tertinggi di dunia sejak siap pada tahun 1976. Dipertimbangkan sebagai sebahagian besar ikon bandar dan bahkan dari Kanada, Menara CN bukan sahaja digunakan untuk berkomunikasi tetapi juga sebagai tempat pelancongan, menarik lebih dari 2 juta pengunjung antarabangsa setiap tahun.

9) The Freedom Tower, part of the new World Trade Center Complex
Freedom Tower
Setelah peristiwa tragis 11 September 2001, ketika World Trade Center runtuh, New York berjanji, mereka akan kembali dengan sesuatu yang lebih besar. Freedom Tower dijadikan bangunan utama kompleks World Trade Center baru yang akan dibina di Lower Manhattan, di samping Ground Zero dan Monumen yang juga sedang dibina di sana. Pembinaan bermula pada musim bunga 2006 dan dijangka akan selesai 2009-2010, 541m (1.776 kaki) di atas antena.

10) Taipei 101, highest skycraper up to date
Taipei 101Taipei 101
Bagaimana teknologi berkembang akhir-akhir ini, kerana anda dapat melihat bahawa hanya dalam 3 tahun, saat ini pencakar langit tertinggi di dunia (509 m (1670 ft)) dan 3 struktur secara keseluruhan, Taipei 101, akan terletak pada kedudukan terkini. Seperti yang anda ketahui, Taipei 101 merupakan sebuah menara 101 tingkat terletak di Taipei, Taiwan, selesai pada tahun 2004 dan bernilai $1.6billion sebagai pelaburan awal. Mendominasi pemandangan bandar, menjadi struktur yang tertinggi di sana, Taipei 101 merangkumi banyak aspek seni bina warisan China, sebagai mitos syiling kuno China atau naga kepala ditambah di sudut-sudut. Teknologi, gedung ini sangat maju, kerana perlu melawan cuaca Taiwan yang pelbagai serta banyaknya gempa bumi yang terjadi di sana setiap tahun. Lif terpantas di dunia bertekanan dan peredam massa 900 ton dipasang di lantai 87 adalah antara beberapa keajaiban kejuruteraan yang dibina di dalam Taipei 101.
* Sumber : gadgetroad

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...